Zaangażowanie lokalnego biznesu i społeczności lokalnej w efektywne kształcenie zawodowe - zagraniczna praktyka obserwacyjna ZSHE
Zaangażowanie lokalnego biznesu...
OKRES REALIZACJI PROJEKTU 31.12.2014 - 30.12.2015
BENEFICJENT
ZESPÓŁ SZKÓŁ HANDLOWO-EKONOMICZNYCH IM. MIKOŁAJA KOPERNIKA
W BIAŁYMSTOKU
AUTORZY PROJEKTU EDYTA WOŹNIEWSKA I TERESA JERZEWSKA-PALMER
KOORDYNATOR PROJEKTU BARBARA GOŁUBOWSKA
ASYSTENT KOORDYNATORA TERESA JERZEWSKA-PALMER
PARTNER ZAGRANICZNY
ISTITUTO DI ISTRUZIONE SUPERIORE "GIOVANNI BOCCARDI" - TERMOLI , WŁOCHY
KOORDYNATOR PROJEKTU FRINE BRAVI
Regulamin realizacji projektu i praktyki obserwacyjnej
{edocs}dokumenty/projekty/regulami-biznes.pdf,800,1,link{/edocs}
{edocs}dokumenty/projekty/regulami-biznes.pdf,800,650,link{/edocs}
CHARAKTERYSTYKA INSTYTUCJI PARTNERSKIEJ
ISTITUTO DI ISTRUZIONE SUPERIORE "GIOVANNI BOCCARDI"położony jest w środkowej części Termoli we Włoszech. Miasto Termoli położone na wybrzeżu Adriatyku, jest ważnym portem handlowym i turystycznym. Jest to również siedziba Uniwersytetu Turystyki i Ekonomii. Turystyka jest główną gałęzią rozwoju miasta i regionu, w związku z tym jest to dobre podłoże dla rozwoju szkoły o profilu ekonomiczno-handlowo-usługowym, daje możliwość współpracy w tym zakresie z przedsiębiorcami, z lokalnym i regionalnym sektorem turystycznym i usługowym.
Szczegółowe kierunki w których kształci szkoła to: Turystyka, Administracja, Finanse i marketing, Business
i Technologia informacyjna, Marketing i stosunki międzynarodowe. Szkoła organizuje również kursy wieczorowe
i dla dorosłych.
Szkoła uczestniczy w realizacji wielu projektów, w tym również finansowanych ze środków Unii Europejskiej, w celu utrzymania wysokiej jakości kształcenia.
Nauczyciele ISTITUTO DI ISTRUZIONE SUPERIORE "GIOVANNI BOCCARDI"od lat biorą aktywny udział w realizacji projektów międzynarodowych np. 2003 – Comenius 1 – 03-ITA01-S2C02-oo164-1 Preserving the national identities in the EU context; 2003-2005 Comenius 03-ITA01-S2-C03-00055-1 E-work, 2008- COM-12 – 2008-1-FI1-COM06-00088-2 Emet.
Szeroka oferta edukacyjna szkoły, ściśle powiązana jest z lokalnym rynkiem pracy. Dominuje tu kształcenie praktyczne nad teoretycznym. Są to główne filary, na których szkoła w Termoli buduje swoją silną pozycję na rynku edukacyjnym.
CEL PROJEKTU I ZAKRES PRAKTYKI OBSERWACYJNEJ
Cel projektu - realizacja w roku 2014/2015 zagranicznej praktyki obserwacyjnej przez nauczycieli przedmiotów zawodowych i kadrę zarządzającą (8 osób) oraz adaptacja i wdrożenie skutecznych rozwiązań stosowanych przez szkołę partnerską, prowadzących do zwiększenia efektywności kształcenia zawodowego w ZSHE.
Zakres praktyki obserwacyjnej:
1. Rozpoznanie rozwiązań stosowanych w 2 szkołach zawodowych w Termoli (w tym w ekonomiczno-handlowej)
w zakresie włączenia w proces kształcenia zawodowego:
- samorządów terytorialnych
- organizacji branżowych
- lokalnych pracodawców
- organizacji/instytucji odpowiedzialnych za propagowanie przedsiębiorczości i samozatrudnienia rodziców uczniów
2. Zapoznanie z mechanizmami dostosowującymi kształcenie zawodowe do realiów i potrzeb rynku regionalnego (dopasowanie oferty edukacyjnej szkół zawodowych do zmiennego otoczenia ekonomicznego i warunków regionalnego rynku pracy).
3. Zapoznanie z organizacją kształcenia praktycznego- w tym obserwacja zajęć praktycznych (praktyk zawodowych) realizowanych u pracodawców i na terenie szkoły.
4. Analiza form promocji szkolnictwa zawodowego realizowanych na szczeblu szkoły.
5. Analiza działań podejmowanych przez szkołę na rzecz zwiększenia motywacji uczniów do pełnego zaangażowania
w proces zdobywania umiejętności i kompetencji zawodowych.
Strona 2 z 2